Jump to content

Incidenteel basislijnraster vergroten. Is dit mogelijk?

Recommended Posts

Is het misschien ook mogelijk om bepaalde stukken tekst op een aparte pagina te voorzien van een breder basislijnraster? 

De inleiding van mijn brochure heb ik opgemaakt met een 16 punts letter, terwijl de bodytext opgemaakt is met een 13 punts letter. Het basislijnraster is gebaseerd op de bodytext. (15,6 punts regelafstand). Wat moet ik doen om de tekst van de inleiding een grotere regelafstand te laten krijgen op een daarvoor passende basislijnraster? Zie ook de afbeelding die ik hierbij upload. (basislijnraster.png). Ik ben een beginneling, dus neem mij mijn misschien wat onnozele vraag niet kwalijk.

basislijnraster.thumb.png.24f9e7c3f55d2ba26789deadb7b8d02c.png

Edited by AvdB-Netherlands

Hoi @AvdB-Netherlands,

Kunt u voor mij bevestigen of u probeert de tekst op de linkerpagina het reeds aanwezige basislijnraster in uw document te laten volgen - of wilt u een aangepast basislijnraster voor dit tekstkader, dat qua afstand verschilt van het hoofddocument? ?

Indien mogelijk kan een kopie van uw .afpub-bestand ons hier verder helpen.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Hallo Dan C.

Ik stuur u hierbij het afpub-bestand toe waarom u vraagt.

Het lukt mij niet om de tekst op de linker bladzijde van een ander basislijnraster te voorzien. Hij volgt het reeds aanwezige basislijnraster van het document. Ik wil graag een apart tekstkader dat qua afstand verschilt van het hoofddocument.

Ik heb voor de inleiding gekozen voor het lettertype Adobe Caslon Pro met corpsgroote 16 punts. De bodytekst is gezet in Adobe Caslon Pro 13 punts. (De bodytekst wordt hier de 'broodtekst' genoemd).

Ik ben u zeer erkentelijk voor uw hulp en het vertrouwen dat u in mij schenkt!

Juch-februari-avond-30-jan.afpub

Hartelijk dank dat u mij dit heeft verstrekt en mijn excuses voor de vertraagde reactie hier!

U kunt de instellingen voor Leading Override gebruiken, naast de Text Frame Studio-instelling voor Basislijnraster, omdat hierdoor alleen een Basislijnraster aan dit tekstkader wordt toegevoegd -

Is dit wat je wilt bereiken? Houd er rekening mee dat uw document er op mijn pc enigszins anders uit kan zien, omdat ik het lettertype dat u gebruikt niet heb geïnstalleerd.

Beste Dan C,

Het is mij nog steeds niet gelukt om de basis van de inhoudsopgave op bladzijde 33 en 34 mooi op een lijn te plaatsen. Ik ben uren bezig geweest om dit te verhelpen, zonder dat dit mij lukt.

Kunt u mij alstublieft nog één keertje helpen en zeggen wat ik verkeerd doe? Ik ben vanmorgen om 05:00 uur ermee aan de slag gegaan en nu is het bijna 07:30 uur en ik boek geen resultaten. Het spijt me dat ik u nog eenmaal moet lastig vallen. Ik ben u echt zeer erkentelijk voor uw hulp!

Hartelijke groet, Arend

juch-2-februari.afpub

Beste Dan C,

Bij het updaten van de Table of Contents krijg ik tweemaal een stippellijn te zien. Waar komt de overbodige stippellijn zoals op de schermafdruk te zien is, vandaan? Maak ik ergens een fout in de opmaak?  Er is op pagina 10 maar 1 hoofdstuk. Het spijt me als ik lastig ben.

Dank voor uw antwoord!

stippelijn.jpg

Excuses voor de vertraagde reactie hier Arend!

Ten eerste bevat uw inhoudsopgave extra items omdat pagina 10 en pagina 24 tekens bevatten die zijn ingesteld op uw koptekststijl. Als u deze regels in beide tekstkaders verwijdert, verschijnen deze niet meer in uw inhoudsopgave.

Bovendien is aan uw tekststijl TOC Kop 1 10pt basislijn toegevoegd aan de stijl. Als u de stijl bewerkt en deze basislijn verwijdert, moet de tekst het basislijnraster van het document volgen.

Ik hoop dat dit helpt :) 

2 hours ago, Dan C said:

Excuses voor de vertraagde reactie hier Arend!

Ten eerste bevat uw inhoudsopgave extra items omdat pagina 10 en pagina 24 tekens bevatten die zijn ingesteld op uw koptekststijl. Als u deze regels in beide tekstkaders verwijdert, verschijnen deze niet meer in uw inhoudsopgave.

Bovendien is aan uw tekststijl TOC Kop 1 10pt basislijn toegevoegd aan de stijl. Als u de stijl bewerkt en deze basislijn verwijdert, moet de tekst het basislijnraster van het document volgen.

Ik hoop dat dit helpt :) 

Ontzettend bedankt. U legt het ontstane probleem heel helder uit. Dank ook voor het filmpje. Ik stel uw hulp zeer op prijs!