Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zojuist werd ik door mijn drukker benaderd dat de regels in mijn boekje van pagina naar pagina niet evenwijdig lopen in het Pdf-bestand. Ik heb geen idee hoe dit komt. Zoals te zien is op de schermafdruk van de pagina's loopt alles strak op de lijn.

Volgens de drukker zou het misgaan bij het converteren naar het Pdf-bestand. Ik gebruik voor het exporteren PDF-XChange Editor. Maar ik heb ook Adobe Reader hiervoor gebruikt. Beiden geven hetzelfde probleem volgens de drukker.

Wat raadt u mij nu aan te doen? Ik weet het niet meer... Morgen word ik opgenomen in het ziekenhuis - nadat ik al drie weken ziek ben geweest - en ik kom geen stap verder. 

De drukker denkt dat dit is gekomen omdat ik de tekst heb ingetikt in Word van Microsoft!!!!!

Wie o wie weet een antwoord op dit probleem? Dank voor uw oplossing!

baselinegrid.png

Posted

Wat doe je precies wanneer je het bestand exporteert? Ik begrijp niet wat je met PDF-XChange Editor doet.

Macbook Pro mid 2015, 16 GB, double barrel: MacOS Mojave + Affinity 1 (+ Adobe’s CS6)/ MacOS Monterey + Affinity 2

Posted

Met PDF-XChange Editor (betaald) kan ik veel meer dan met Adobe Reader (gratis). Mijn drukker (in Nederland) belde mij vanmiddag op en vertelde me dat ik voortaan een Pdf in in Adobe Reader moet maken, maar een geldige reden om dit niet met PDF-XChange Editor te doen is mij niet gegeven. Eind goed al goed? Nu afwachten tot mijn bestelling binnenkomt. Ik hoop echt dat hiermee de kous af is.

Ik stuur u nog een keer een MP4-filmpje via dit forum wat ik precies doe in PDF- XChange Editor  wanneer ik een bestand exporteer.

Dank u wel voor uw aandacht en tijd op deze zondag!

Posted

Graag hoor ik van medeforumleden of zij ervaringen hebben met het programma PDF-XChange Editor in combinatie met Affinity Publisher?

Heeft u ook te maken gehad met problemen rondom het uitlijnen op de ingestelde "Baseline Grid" bij een drukker waarbij dus de tekstregels overal gelijkmatig op de lijn lopen, maar dat juist dat niet gebeurt?

Of ligt het misschien aan de tekstverwerker Microsoft Word waarmee ik mijn teksten schrijf en die vervolgens inlees in Affinity Publisher?

Graag uw reactie. (Er komt dus géén kort MP4-filpmje hierover)

Posted

Maybe I am misunderstanding your problem. Does this problem happen if you export from Publisher to PDF?

4 hours ago, AvdB said:

Zojuist werd ik door mijn drukker benaderd dat de regels in mijn boekje van pagina naar pagina niet evenwijdig lopen in het Pdf-bestand. ...

Just now I was contacted by my printer that the lines in my booklet are not parallel from page to page in the Pdf file.

And I have to ask where  in the production line is it necessary to use PDF Exchange, and why?

Mac Pro (Late 2013) Mac OS 12.7.6 
Affinity Designer 2.6.0 | Affinity Photo 2.6.0 | Affinity Publisher 2.6.0 | Beta versions as they appear.

I have never mastered color management, period, so I cannot help with that.

Posted
5 hours ago, AvdB said:

Ik gebruik voor het exporteren PDF-XChange Editor.

Does it mean you export via this separate  https://www.pdf-xchange.com/product/pdf-xchange-lite  as a printer driver, not via the Affinity / OS internal PDF library?

49 minutes ago, AvdB said:

Of ligt het misschien aan de tekstverwerker Microsoft Word waarmee ik mijn teksten schrijf en die vervolgens inlees in Affinity Publisher?

Only if you preserve an according text style setting from Word. If you import/place or paste the text via file or clipboard and then assign an Affinity text style without any local formatting influencing the leading, then Word does not matter. Also, I think a partial deviation from your baseline grid would be visible in the Affinity layout document and in an exported PDF, too – not just for a print service.

Did you use one document baseline grid for every page –– or various separate grids, possibly with differing starting positions for instance?

I can't see an issue in your screenshot, too. Can you post a screenshot from the printer where the mis-leading is visible?

• MacBookPro Retina 15" |  macOS 10.14.6  | Eizo 27" | Affinity V1  
• iPad 10.Gen.  |  iOS 18.5.  |  Affinity V2.6

Posted

Dank voor alle reacties. Ik ben hier echt blij mee. Mijn antwoord op de laatste vraag:

Dat is het hem nu juist. Ik kan helemaal nergens een voorbeeld vinden in het bestand waar het fout gaat.

Ik zal Pdf-XChange Editor voorlopig dan ook niet meer gebruiken. Dit geeft meer ellende dan ik dacht.

Ik heb voor het document 1 basislijnraster gebruikt. 

Van het 52 pagina's tellende boekje (135 mm x 215 mm) is ook nog een A5-brochure gemaakt (148 mm x 210 mm) en daar had ik het probleem niet. Het is dus hoogstwaarschijnlijk een "drukkersprobleem". 

By the way: Vanuit Word knip en plak ik mijn teksten in Publisher, dus ik gebruik niet de 'place-tool'. Dit op aanraden van een forumlid.

Nogmaals dank voor uw tijd en aandacht in deze kwestie.