Jump to content
You must now use your email address to sign in [click for more info] ×

Thumbnails for Olympus ORF rawfiles


Recommended Posts

I cannot imagine this is a bug--if not, the thread will probably be moved to the feature request section and/or be tagged as As Planned (or some such thing).

At least on Windows, it take a Preview Handler to see certain types of images beyond what Windows itself has built-in. RAW formats are one of those image types it does not directly provide a preview handler for.

There is an inexpensive RAW (and other types) of preview handler for Windows available from:

https://www.fastpictureviewer.com/codecs/

 

Link to comment
Share on other sites

Welcome to the Serif Affinity forums, @Jens Bøgestrand.

Affinity doesn't have a browser. It simply uses a standard Windows File Explorer window to let you select files, and the thumbnail display is done by Windows.

-- Walt
Designer, Photo, and Publisher V1 and V2 at latest retail and beta releases
PC:
    Desktop:  Windows 11 Pro, version 23H2, 64GB memory, AMD Ryzen 9 5900 12-Core @ 3.00 GHz, NVIDIA GeForce RTX 3090 

    Laptop:  Windows 11 Pro, version 23H2, 32GB memory, Intel Core i7-10750H @ 2.60GHz, Intel UHD Graphics Comet Lake GT2 and NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU.
iPad:  iPad Pro M1, 12.9": iPadOS 17.4.1, Apple Pencil 2, Magic Keyboard 
Mac:  2023 M2 MacBook Air 15", 16GB memory, macOS Sonoma 14.4.1

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jens Bøgestrand said:

AP's browser doesn't show thumbnails for .ORF files, as it does for .JPG's. It would be nice to see a preview, when browsing for at raw file. Olympus ORF's have a built-in jpg, which is recognised by Windows and many DAM's.

 

Kan du se thumbnails i Windows som sådan? Jeg tror, de bruger Windows' funktionalitet så vidt, de kan.

Jeg bruger selv FastPictureViewer - men jeg ville bruge et andet program til Olympus RAW, hvis jeg var dig. Der er ikke mange programmer, der kan "fremkalde" de digitale negativer, så de kommer bare i nærheden af Olympys organiske billedkvalitet. Photolab 3 er udmærket - håndterer også støj fremragende som mindre sensorer er slemme til - og så er der selvfølgelig Olympus Workspace, klodset og langsom; men samme billedkvalitet som fra kamera.

  • "The user interface is supposed to work for me - I am not supposed to work for the user interface."
  • Computer-, operating system- and software agnostic; I am a result oriented professional. Look for a fanboy somewhere else.
  • “When a wise man points at the moon the imbecile examines the finger.” ― Confucius
  • Not an Affinity user og forum user anymore. The software continued to disappoint and not deliver.
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jowday said:

Kan du se thumbnails i Windows som sådan? Jeg tror, de bruger Windows' funktionalitet så vidt, de kan.

Jeg bruger selv FastPictureViewer - men jeg ville bruge et andet program til Olympus RAW, hvis jeg var dig. Der er ikke mange programmer, der kan "fremkalde" de digitale negativer, så de kommer bare i nærheden af Olympys organiske billedkvalitet. Photolab 3 er udmærket - håndterer også støj fremragende som mindre sensorer er slemme til - og så er der selvfølgelig Olympus Workspace, klodset og langsom; men samme billedkvalitet som fra kamera.

Tak for tippet. Jeg brugte tidligere RawTherapee, men synes det er besværligt at gemme resultatet som tiff og så åbne det i et andet program. Derfor har jeg besluttet at AP er "god nok" som RAW-converter, fordi så kan jeg holde det i een arbejdsgang. Jeg bruger ACDSee til at gennemse billeder, og den kan også vise de indbyggede JPG i raw-filerne. Mener du der er væsentlig forskel på RAW convertere? Det skal så være i demosaicing algoritmen, støjreduktion osv sker vel først efter at der er dannet et 16-bit rasterbillede. Det kan da godt være jeg skal se om Olympus workspace kan gøre et bedre job med vanskelige billeder (høj ISO eller fejleksponeret).

Link to comment
Share on other sites

I don't see raw file thumbnails either but it's a Windows 10 issue which is apparently fixable by installing an extension

https://www.microsoft.com/en-gb/p/raw-image-extension/9nctdw2w1bh8?activetab=pivot:overviewtab

Microsoft Windows 11 Home, Intel i7-1360P 2.20 GHz, 32 GB RAM, 1TB SSD, Intel Iris Xe
Affinity Photo - 24/05/20, Affinity Publisher - 06/12/20, KTM Superduke - 27/09/10

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, MikeW said:

Capture_000683.png.64998da8ead583f32744a0841af16f6a.png

Using the codec (preview handler) I mentioned, ORFs do display...at least the one I grabbed off the Internet does.

Swapped out the screen capture...

Thanks a lot. I will try that. However, it would be nice if AP could manage it when trying to open a file through the menu. Maybe I should post it as a change request.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, David in Яuislip said:

I don't see raw file thumbnails either but it's a Windows 10 issue which is apparently fixable by installing an extension

https://www.microsoft.com/en-gb/p/raw-image-extension/9nctdw2w1bh8?activetab=pivot:overviewtab

Thanks David. I will have a look at that. It should do the job in any application then, I guess.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Jens Bøgestrand said:

Tak for tippet. Jeg brugte tidligere RawTherapee, men synes det er besværligt at gemme resultatet som tiff og så åbne det i et andet program. Derfor har jeg besluttet at AP er "god nok" som RAW-converter, fordi så kan jeg holde det i een arbejdsgang. Jeg bruger ACDSee til at gennemse billeder, og den kan også vise de indbyggede JPG i raw-filerne. Mener du der er væsentlig forskel på RAW convertere? Det skal så være i demosaicing algoritmen, støjreduktion osv sker vel først efter at der er dannet et 16-bit rasterbillede. Det kan da godt være jeg skal se om Olympus workspace kan gøre et bedre job med vanskelige billeder (høj ISO eller fejleksponeret).

Ork du kan tro der er forskel på demosaic. Adobes er totalt gearet mod at presse pixels ud af sensor, jeg synes det bliver sterilt, mens Fuji og Olympus renderer mere organiske billeder. AP bruger en ringe open source demosaic, og ACDSee er ikke anderledes. Jeg plejer at skrive herinde at der ikke er tale om at konvertere data men at fortolke dem. Og der er æstetik inde i formlen. Og de gode kan noget med mikro-kontrast. Det er som kameraopgradering.

Det er meningsløst at bruge en dårlig RAW converter for så får du langt fra det bedste ud af billedet. End ikke lige så godt som fra kamera.

Jeg forstår det med arbejdsgang, men så sætter du kvaliteten over styr. Jeg har bare punget ud for de gode programmer, men jeg har også en god portion kameraer og billeder.

Jeg har puslet ambitiøst med det i 15 år, så mine erfaringer er rimelige. 🙂

  • "The user interface is supposed to work for me - I am not supposed to work for the user interface."
  • Computer-, operating system- and software agnostic; I am a result oriented professional. Look for a fanboy somewhere else.
  • “When a wise man points at the moon the imbecile examines the finger.” ― Confucius
  • Not an Affinity user og forum user anymore. The software continued to disappoint and not deliver.
Link to comment
Share on other sites

Olympus’ støjreduktion er ikke min kop te, derfor bruger jeg Photolab til Micro Four thirds billeder, den har en støjreduktion (Prime) der er virkelig effektiv. Den bedste. Programmet får virkelig meget ud af sensor og objektiver, og jeg behøver som regel ikke gøre så meget mere andet end med udvalgte billeder.

Fåes i trial - og der er rabat af og til.

  • "The user interface is supposed to work for me - I am not supposed to work for the user interface."
  • Computer-, operating system- and software agnostic; I am a result oriented professional. Look for a fanboy somewhere else.
  • “When a wise man points at the moon the imbecile examines the finger.” ― Confucius
  • Not an Affinity user og forum user anymore. The software continued to disappoint and not deliver.
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jowday said:

Ork du kan tro der er forskel på demosaic. Adobes er totalt gearet mod at presse pixels ud af sensor, jeg synes det bliver sterilt, mens Fuji og Olympus renderer mere organiske billeder. AP bruger en ringe open source demosaic, og ACDSee er ikke anderledes. Jeg plejer at skrive herinde at der ikke er tale om at konvertere data men at fortolke dem. Og der er æstetik inde i formlen. Og de gode kan noget med mikro-kontrast. Det er som kameraopgradering.

Det er meningsløst at bruge en dårlig RAW converter for så får du langt fra det bedste ud af billedet. End ikke lige så godt som fra kamera.

Jeg forstår det med arbejdsgang, men så sætter du kvaliteten over styr. Jeg har bare punget ud for de gode programmer, men hehe har også en god portion kameraer og billeder.

Jeg har puslet ambitiøst med det i 15 år, så mine erfaringer er rimelige. 🙂

Da jeg brugte RawTherapee havde jeg også et klart indtryk af at der er forskel på algoritmerne. Der kan man vælge mellem flere forskellige, som er gode til det ene eller det andet. Eller er hurtige eller langsomme. Jeg kunne faktisk godt lide programmet, som har et hav af muligheder (måske for mange). Og så er det gratis. Olympus Workspace er jeg ikke imponeret over, og det kan ikke vise AP filer, så det duer ikke rigtig som browser.

 

Link to comment
Share on other sites

I used to get this but there is an app/plugin available for free on the Windows store that enables this feature. It uses the ffmpeg opensource library to enable display of many, not just Olympus, raw formats in the regular file browser. It works for me within Infinity provided I switch the view to medium icons or bigger. This used to me my biggest bugbear with Affinity but now its perfect.(At lest until we get a proper media management persona!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use | Privacy Policy | Guidelines | We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.